KAKO NAJ VAM PRODAMO MODRINO NEBA
V zadnjem letu prek medijev spremljamo upor ameriških
staroselcev v Severni Dakoti, ki se upirajo, da bi brez njihovega ozemlja tekel
naftovod. Da bi bolje razumeli korenine njihovega upora je dobro ponovno prebrati
zbirko Kako naj vam prodamo modrino neba,
v kateri so zbrana besedila indijanskih poglavarjev. Besedila so še vedno enako
pretresljiva in poučna, kot so bil ob izdaji. Ni težko razumeti, zakaj se
staroselci tako odločno postavljajo v bran vodi. Dovolj zgovoren je že odlomek iz
razmišljanja Seattla, poglavarja plemena Skvomiš, ko prejme ponudbo, naj zemljo
in vodo proda. "Svetlikajoča se
voda, ki teče po brzicah in rekah, ni le voda, je kri naših prednikov. Če
prodamo zemljo, ne pozabite, da je ta voda sveta, svojim otrokom morate
povedati, da je sveta, da vsak odsev v bistrem jezeru pripoveduje dogodke in
spomine iz življenja našega ljudstva. Žuborenje vode je glas očeta mojega
očeta. Reke so naše sestre, tešijo nam žejo. Reke nam nosijo kanuje in hranijo
otroke. Če vam prodamo zemljo, se spomnite in učite, da so reke naše, pa tudi
vaše sestre. Zato morate rekam izkazovati dobroto, kakršno izkazujete sestri.
Vem, da nas beli človek ne razume. Njemu je kos zemlje enak kateremkoli drugemu
kosu zemlje. Tujec je, ki pride ponoči in vzame zemlji vse, kar potrebuje.
Zemlja mu ni brat, temveč sovražnik." (Ljubljana: F. Burgar, 1988).
Morda pa največ o razliki med zahodnim in staroselskim odnosom do narave pove
razmišljanje Stoječega medveda, ki ugotavlja, da za staroselce narava ni bila
divjina, ljudje ne divjaki, prav tako pa niso poznali divjih živali. Prvič do
zdaj sem se vprašal, kako to, da mi je beseda divjina tako samoumevna.
Ni komentarjev:
Objavite komentar